Tøjmarkedet efter corona


21. oktober 2021

Tøjmarkedet efter corona


Coronavirus har på globalt plan vendt fuldstændig op og ned på vores liv, men har også ramt nærmest alle dele af det globale marked. Det gælder ikke mindst tøjmarkedet og modeindustrien. Modeindustrien er lidt af en gigant, men mange firmaer har måtte lave store omstillinger for at nå gennem krisen – og andre igen har måtte dreje nøglen om.

Denne artikel vil derfor komme ind på de vigtigste trends på markedet efter corona. Hvad er effekterne? Hvad har ændret sig og hvilke udfordringer står tøjbranchen overfor?

Efterspørgslen på fysisk shopping var allerede stagneret – og corona har fået det til at falde.

Siden webshops og online shopping for alvor blev populært, foretrækker mange kunder at klikke varerne hjem til dem selv og prøve tøjet i ro og mag, frem for at tage ud til de forskellige butikker. Men da corona fik lukket størstedelen af mulighederne for fysisk shopping, så blev tendensen kun større – og der kom et generelt fald i, hvor meget tøj vi handlede for. I 2020 faldt det generelle salg med 1,9% sammenlignet med 2019, som har været det største årlige fald indtil videre. Effekten på de forskellige brancher og forbrugsvarer er selvfølgelig forskellig, men især tøj har set et stort fald på 21,5% i 2020 – og det har ikke rettet sig helt op endnu.

Onlinesalg er i markant stigning

På den anden side, så tog online shopping et stort sving opad midt i den faldende tendens. Onlinesalg steg til nye rekorder med 33,9% af al forbrug. Når folk var nødt til at blive hjemme, enten på grund af regeringens regler eller fordi alle butikker alligevel var lukkede, så skiftede de til onlineshopping. Denne tendens var allerede stigende inden corona, og online shopping er højst sandsynligt kommet for at blive. Hvad betyder det for hvordan modebranchen så navigerer deres marketing og salg? Der er kommet en lang række digitale løsninger, som skal lokke flere kunder til, nu hvor en del af konkurrencen er flyttet online.

Først og fremmest, er der f.eks. kommet chatbots og live kundesupport, så man hurtigt kan få svar på sine spørgsmål. Mange webshops prøver også at introducere en mere skræddersyet, personlig shoppeoplevelse, som kan give større kundetilfredshed og mere salg. Det vigtigste for mange kunder er, at det er nemt og hurtigt at købe tøj hjem. Jo flere ”barrierer” man skal hoppe over, jo mindre chance er der for salg. Mange webshops har endda også åbnet virtuelle butikker under corona for at efterligne den fysiske shoppeoplevelse. Sociale medier spiller også en langt større rolle for at skille sig ud i den digitale verden og tiltrække nye kunder.

Mange butikker lukker – og forbliver lukkede.

En af konsekvenserne ved faldende omsætning i fysiske butikker er også, at mange butikker må lukke. Når der skal betales husleje og andre omkostninger for fysiske butikker, men man ikke ser en tilsvarende omsætning, så kan det starte en ond spiral. I EU alene så man et fald på 20% i gennemsnit, men lande med meget hårde nedlukninger har set større konsekvenser. F.eks. Frankrig med 27% fald og Italien med cirka 33%. Derudover er er mange ansatte der måtte fritstilles under pandemien, hvis ikke virksomhedsejerne kunne få mulighed for understøttelse under nedlukningen – og hvis butikken alligevel flytter online, er der ikke samme behov for salgspersonale. Det betyder, at manges ansættelsesgrundlag blev helt fjernet. På den anden side, har man dog set en stor stigning i antallet af folk der arbejder på lager for at pakke og sende varer i onlinehandlen. Overordnet set har der derfor været en gennemgående omstilling af tøjmarkedet når det gælder hvilke stillinger der efterspørges og hvilke der bliver fritstillede.

Brexit har vist sig at have dramatiske konsekvenser

Som forbruger i EU har man næppe mærket de store konsekvenser ved Storbritanniens udmeldelse af EU. Måske har du oplevet, at visse britiske butikker enten har fået sig en EU-afdeling, har hævet priserne eller advarer om told – eller at de ganske enkelt er stoppet med at sende udenfor Storbritannien. På den anden side, så har briterne til gengæld mærket konsekvenserne ved ikke længere at have adgang til Europas tøjmarked. Forsendelsen tager længere tid og priserne er steget for at tage højde for toldomkostninger. Derudover er der også stor pres på briternes transportsektor og lange køer ved tunnelen fra Frankrig til Storbritannien – så dette har bestemt også en stor virkning på hvordan man vælger at handle.

Derudover er der stadig også mange knaster i EU-UK forholdet der stadig skal løses. Det gælder ikke mindst det store papirarbejde, som mange små virksomheder pludselig skal kunne overskue – for det er selvfølgelig i Storbritanniens interesse, at deres virksomheder er konkurrencedygtige og kan sælge til Europa.

Den globale forsyningskæde er knækket

Hvis du har set artikler, der varsler om prisstigninger og inflation, så skyldes det, at den globale forsyningskæde er knækket for en masse forskellige brancher. Det skyldes en lang række årsager – lige fra stor mangel på lastbilschauffører, hvilket giver produktmangel i butikkerne, til manglende råvarer og lukkede fabrikker der forstyrrer produktionen. Tag f.eks. IKEA, der for nyligt meldte ud, at der kommer til at være varemangel grundet priserne og leveringstiderne på træ, helt ind i 2022. Træ er generelt steget utrolig meget, så allerede tilbage i sommers valgte mange møbelproducenter og -mærker at hæve priserne. Når der derudover er flaskehals i transporten, driver det også automatisk priserne op.

Flere lande, også i Europa, har meldt ud, at folk skal forberede sig tidligt på julegaveindkøb i år. Mange har spået om mangel på varer, ikke mindst i Storbritannien, hvor julemaden også kan være i fare. Derudover er der også mange børn og unge, der må kigge langt efter PlayStation 5 såvel som nyt elektronik. Der er nemlig en global mangel på mikrochips, som har stået på i over et år efterhånden.

Overordnet set, har corona derfor skabt en række unikke udfordringer for tøjmarkedet. Men mange af problemerne er noget, der er fælles for alle forbrugervarer og sektorer. Derudover har corona også gjort visse problemstillinger, der også fandtes inden pandemien, betydeligt forværrede, og som vi nu mærker virkningerne af.